het ontstaan van de "me"dagjes

Ik hou van op vakantie gaan en normaal gesproken is de vakantie een periode waarin ik terug kijk op het jaar en vooruit kijk. Ik kijk terug op wat er goed ging maar ook naar waar ik tegenaan liep. Afgelopen jaar hebben we een rommelig jaar gehad en dat had mede te maken met het overlijden van mijn schoonvader en de zorgen rondom mijn schoonmoeder. Ook ben ik gewoon 4 weken ziek geweest. Ik had de griep flink te pakken en ik zeg altijd: "ziek word je niet zo maar". Meestal word je ziek door een periode waarin je niet goed voor jezelf gezorgd hebt. Zowel lichamelijk als geestelijk. In mijn geval klopt het beiden. We waren zo druk met mijn schoonouders dat het sporten en het gezonde eten er bij in schoten. Daarbij kwam voor mij nog dat ik het niet naar mijn zin had op mijn werk. Ik kon mijn draai in het team niet vinden en ik vond dat de organisatie flinke steken liet vallen en de gezondheid van de cliënten in het geding kwam. Ik voelde me verantwoordelijk terwijl ik er niets aan kon veranderen. Dat alles maakte dat ik dus griep kreeg en behoorlijk ook. 3 dagen alleen maar liggen rillen in bed. Ondertussen was ik op zoek naar een andere baan en probeerde ik weer rust te krijgen in mijn leven. De andere baan was snel gevonden, maar de rust niet. Ik zat op een gegeven moment met 2 banen omdat mijn oude werkgever me aan mijn opzegtermijn wilde houden en ik geen vrije dagen meer mocht opnemen. Mijn nieuwe werkgever zat ook aan mij te trekken. En op 1 van de weinige dagen dat ik vrij was besefte ik opeens dat het anders moest. Ik was een dag vrij maar eigenlijk ook weer niet. Thuis gaat alles door, de was, strijk, tuin, boodschappen etc. Je kent het wel.  Er is altijd wel iets te doen. En waarom erger ik me altijd zo aan mijn partner als hij op zijn vrije dag gewoon loom op de bank zit en alleen maar op internet etc. zit. Ziet hij niet dat er nog van alles te doen is? Waarom erger ik me aan zijn gedrag? Dat was de vraag die ik me stelde. Het antwoord was dat ik eigenlijk ook wel eens gewoon een dag op de bank wil hangen. Nou ja, oke, degene die me goed kennen weten dat dat niet zo snel gaat gebeuren, maar meer doen wat ik zelf wil doen dat zou ik ook wel willen. En zo had ik, nog voor dat ik op vakantie ging, bedacht dat ik 1x per week een "me"  (spreek uit als mie, dus het engelse woord voor mij) dag zou gaan houden. Een dag voor mezelf, waarop ik activiteiten doe die ik wil doen en niet de boodschappen en geen was en niet stoffen of zuigen. Maar doen waar ik zin in  heb. Uiteraard heb ik het idee laten bezinken en heb het na de vakantie toch meteen opgepakt. Agenda gepakt en gaan plannen. Maar  dat viel nog niet mee. Ik heb nu eenmaal wel eens weken waarin ik 4 dagen moet werken en een "me" dag mag van mezelf niet op een gezamenlijke vrije dag vallen. Samen activiteiten ondernemen is ook leuk en nodig. Dus 1x per week is lastig, maar met 1x per 2 weken ben ik ook al tevreden.
Er zit nog een voorwaarde aan. Een "me" dag is dus een dag die ik zelf indeel. Er worden geen huishoudelijke klusjes gedaan en ook niet gekookt door mij. Ik onderneem in mijn eentje een activiteit. Dit laatste heeft meerdere doelen. Ik vind het niet lastig om in mijn eentje een activiteit te ondernemen, ik vind het wel lastig dat er soms raar tegenaan gekeken wordt. Ik zie om me heen dat mensen toch meestal minimaal met twee personen en het liefst nog met meerderen activiteiten ondernemen. Ooit heb ik zeven jaar van mijn leven in Alphen aan den Rijn gewoond en hier was het helemaal erg. Je kwam er in je eentje gewoon niet tussen. Het waren allemaal groepjes. Ook denk ik dat het belangrijk is om in je eentje activiteiten te ondernemen omdat je nooit weet wanneer je partner weg valt. De drempel om dan opeens in je eentje iets te moeten ondernemen is dan zo groot dat de meeste er vanaf zien en in een isolement komen. Ook wil ik dat het normaal gevonden gaat worden dat je in je eentje activiteiten gaat ondernemen. Gewoon omdat dat ook leuk is. Even geen rekening te hoeven houden met een ander. Maar echt alleen doen wat jij wil. Kortom een "me" dagje is niet zomaar een "me" dagje, maar er zit een hele gedachte achter.
De activiteiten kunnen erg wisselend zijn. De ene keer zal ik inderdaad een activiteit buitenshuis doen, maar het kan ook binchwatchen zijn (half november komen er weer nieuwe afleveringen van the crown op netflix).
Op dit blog zal ik na iedere "me" dag een verslag maken, met wat ik heb gedaan en hoe ik het heb ervaren. Wie weet kan ik anderen inspireren en wordt het normaler dat mensen in hun eentje activiteiten ondernemen.

Reacties

  1. Succes met genieten van je me-dagen. Dat er nog vele mogen volgen terwijl ik er nog wel ben 😘👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

mijn allereerste "me'dag

de "me" dagjes vallen in het water